Krydstogtgæster og besætninger brugte 35 millioner i Skagen i 2018

Krydstogtgæster og besætninger brugte 35 millioner i Skagen i 2018

14. marts 2019

Krydstogtgæster og besætninger skabte i 2018 en omsætning på 35,1 millioner kroner i Skagen viser en ny analyse.

Krydstogtgæsterne i Skagen brugte i gennemsnit hver 508 kroner på ture, shopping, mad og drikke samt transport. Af de 508 kroner brugte gæsterne i snit 146 kroner på ture, mens 362 kroner blev brugt på shopping og spisning. 63.544 krydstogtgæster besøgte Skagen i 2018 på, og det svarer til et samlet forbrug på godt 32 millioner kroner. Besætningen brugte i snit hver 98 kroner primært på fødevarer og souvenirs. 28.900 besætningsmedlemmer gik i land og brugte 2,8 millioner kroner i Skagen.

-  Vi er meget glade for resultatet af analysen, som viser, at krydstogtaktiviteten bidrager væsentligt til den lokale økonomi. Bookingerne for de kommende år er meget positive, så vi forventer fremadrettet at kunne tilføre lokalsamfundet yderligere indtægter, siger Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn.

Resultaterne kommer fra en analyse, som Skagen Havn har fået udarbejdet af det internationalt anerkendte analysebureau G.P. Wild. De har analyseret krydstogtgæsternes tilfredshed med Skagen samt gæsterne og besætningernes forbrug under anløbene. Skagen modtog i alt 44 krydstogtanløb i 2018, og analysens resultater er baseret på 10 krydstogtanløb af både store mainstream skibe samt mindre og mere luksuriøse skibe.

Gæsterne begejstrede for Skagen
Analysen viser, at gæsterne var meget begejstrede for alle aspekter af deres besøg i Skagen. 69 procent var endog ekstremt tilfredse.  På en skala fra 1-5 med 5 som det højeste, scorede Skagen guiderne 4.5, servicen i butikker og restauranter 4.4, de venlige skagboer 4.4, seværdigheder 4.1. Skagen blev bedømt på 11 parametre, og den samlede oplevelse af besøget gav en score på 4.1.

-  Skagen kan virkelig være stolte over den flotte evaluering. Det viser, at både vores seværdigheder, særlige bymiljø og natur samt gæstfrihed bliver bemærket af gæsterne, siger Willy B. Hansen.

67 procent af de gæster, der deltog i analysen, var fra Storbritannien, 16 procent fra Australien og New Zealand, 13 procent fra USA og 4 procent fra resten af verden. Den gennemsnitlige krydstogtgæst var i 2018 63 år. 98 procent af gæsterne besøgte Skagen for første gang.

Næsten alle – 98 procent af de deltagende gik i land i Skagen under besøget. 55 procent brugte 3-4 timer i land og 27 procent brugte 5 eller flere timer. 67 procent af gæsterne ville anbefale andre at besøge Skagen og 32 procent forventer at komme til Skagen igen på egen hånd.

Skagen Havn er en aktiv erhvervshavn med fiskeri, fiskeindustri, værft og servicevirksomheder i en hovedrolle. Aktiviteter knyttet til fiskeriet er kerneområdet, der også skaber omsætning.


Administration

Telefon: +45 98 44 69 11
Fax: +45 98 44 54 45
E-mail: sh@skagenhavn.dk

Adresse

Havnevagtvej 30
9990 Skagen
Danmark

Havnevagten

Døgnvagt telefon:  
+45 98 44 13 46

E-mail: hv@skagenhavn.dk